Spansklærerforeningens årskursus 2019: 'Forandringstendenser i Latinamerika'

Årskursus i Spansklærerforeningen 31. oktober-1. november 2019

Vingsted hotel & konferencecenter, Vingsted Skovvej 2, 7182 Bredsten

(Bustransport fra Vejle Station kl. 9.15 - Bussen kører fra Borgvold lige overfor rutebilstationen ved banegården.)

Forandringstendenser i Latinamerika

Torsdag 31. oktober

9:30-10:00    Ankomst, kaffe, te og morgenmad

Velkomst ved Irma Kobæk, formand for Spansklærerforeningen

10:00-12:00  ‘El pensamiento fronterizo y lucha social en México’ ved Elena Ansóteguí.

La sociedad mexicana constituye un complejo mosaico de realidades que obligan a tener en cuenta diversos factores geopolíticos, históricos y económicos. En esta ponencia se hablará del cuerpo de la mujer como frontera y de la frontera como lugar físico y mental donde la mujer es abanderada en una lucha contra el sistema patriarcal que ignora los feminicidios y contribuye a la destrucción del medio ambiente. Más concretamente se intentarán explicar los conflictos actuales en las zonas fronterizas del norte (Ciudad Juárez, inmigración) y del sur (neozapatismo y feminismo indígena).

Elena Ansótegui es profesora (ekstern lektor) de Estudios Latinoamericanos en Engerom,  Universidad de Copenhague e investigadora vinculada a CLAS (Center for Latin American Studies), Universidad de Copenhague.

12:00-13:00  Frokost

13:00-15:00 ’El Buen Vivir’ ved Chandra Schilling.

Chandra er ledende projektkoordinator hos Axis - NGO for ’development and education’, og vil tale om Buen Vivir: Buen Vivir er tilknyttet bæredygtighed og generelt en anden måde at forestille sig verdenen på som indeholder interessante sociale, økonomiske og miljøvenlige løsninger i disse tider.

15:15-15:30  Præsentation af Rodrigo redaktionen

15.30-15.45  Generel orientering

- Jannie Grue fra SiF (Spansk i Folkeskolen)

15.45-16.30  Eftermiddagskaffe + Walk-and-Talk

16.30-18.00  Tine Brandt: Nyt fra fagkonsulenten

19.00           Aperitivo og middag

20.00            Vinsmagning: Ønolog og grundlægger af vinhuset Alzania, José Manuel, kommer til Danmark for at være med til denne vinsmagning, sammen med den danske vinimportør Grapeland.
Vinhuset Alzania ligger i Los Arcos i Navarra, og det bliver bl.a. muligt at smage en vin, der vokser lige op ad Camino del Santiago.

Der vil i alt være smagning af 5 vine: to hvide og tre røde, der vil blive hold op mod både viden og historier fra José Manuel og fra importørerne, Charite og Preben, fra Grapeland.

Hygge og guitarmusik ved Rogerio

Fredag 1. november

7:30-8:00     Zumba ved Pavel el Cubano

8:00-9:00     Morgenmad

9:00-12:00    Workshops med fagdidaktisk indhold, alle kan deltage i to workshops:

1. Workshop ved Montse Barsó fra skolen Lycée Francais Prins Henrik med gode ideer til at motivere eleverne til at tale spansk i undervisningen.

2. Workshop ved Suzan Dezesar: 2019 er UNESCO år for oprindelige sprog.

Elevaktiverende arbejdsformer med udgangspunkt i sprog: Fra indígenasprog til slang i Mexico.

3. Workshop ved Torben Vosbein om Spor Medias dokumentarfilm og undervisningsmateriale om Latinamerika, herunder Bolivia.

Der vil være film samt materialer til fri afbenyttelse.

12:00-13:00  Frokost

13:00-15:00  'Movimientos de feminismo en Latinoamérica' ved María Clara Medina.

María Clara Medina er universitetsadjunkt og ansat ved School of Global Studies, Göteborg Universitet. Udgangspunktet for hendes oplæg om 'Movimientos de feminismo en Latinoamérica' er menneskerettigheder, særligt rettigheder forbundet med reproduktion.

15:00           Evaluering og afslutning

(Busafgang Vingsted kl. 15.30 mod Vejle Station.)

Nyt fra forlagene

Forlagsrepræsentanter og fagbogsforfattere præsenterer deres nyeste udgivelser inden for spanske undervisningsmaterialer i løbet af kursusdagene.

Praktisk info:

Tilmelding foregår elektronisk med deadline 1. september 2019. En mail med link til tilmeldingssystemet bliver sendt ud i maj måned.

Priser:
Hele kurset med overnatning i enkeltværelse:  kr. 3.275,-