Kursus

Torsdag 30. november

9.30-10.00       Ankomst, kaffe, te og morgenmad

10.00-10.10     Velkomst ved Tina Lynge, forperson for Spansklærerforeningen

10.10-11.30     Oplæg ved Kasper Kloch, journalist ved Weekendavisen, lærebogsforfatter m.m. Kasper Kloch vil stille skarpt på parlamentsvalget i Spanien i december 2023. Der er vendt op og ned på det politiske landskab, og Vox kan ende som regeringspartner sammen med PP. Hvordan har det påvirket det politiske liv i Spanien, at det yderste højre er blevet en reel magtfaktor? Vil magtkampen mellem Sumar og Podemos koste venstrefløjen muligheden for at genvinde magten? Hvilke temaer er de vigtigste i valgkampen, og hvordan afspejles den stigende polarisering i det spanske samfund i mediernes dækning af valgkampen?

11.30-12.00     Pause

12.00-13.00     Frokost

13.00-14.30     Oplæg ved Susana Fernández, professor i fremmedsprogspædagogik, AU: ¿Es nuestra enseñanza tan comunicativa como creemos? En esta presentación Susana se centrará en cómo y en qué medida se practica el enfoque comunicativo de la enseñanza de lenguas extranjeras. Tomará como punto de partida varios estudios nacionales recientes que indagan tanto en las experiencias de los/as estudiantes como en las actitudes y prácticas de los/as docentes. También incluirá estudios internacionales que puedan ayudar a arrojar luz sobre por qué hacemos lo que hacemos en las aulas danesas. Presentará ideas sobre cómo fortalecer el enfoque comunicativo en la enseñanza de español e incluirá algunos ejercicios de reflexión para que los/as participantes puedan relacionar lo presentado con sus propias actitudes y prácticas.

14.30-15.30     Pause: gåtur, eftermiddagskaffe, besøg hos forlag …

15.30-17.00     Oplæg ved fagkonsulent Tine Brandt

17.15-18.00      Clase de baile - dans dig glad!

Ved instruktør Glenn Joakim Rasmussen. Alle kan være med. Medbring skiftetøj!

18.30                Velkomstdrink og middag. Koncert med El Perito Cuatro, der spiller en skøn blanding af spansksproget musik.

Fredag 1. december

7.00-8.30         Morgenmad

8.30-12.30       Workshops med fagdidaktisk indhold.

Alle workshops afvikles 3 gange á 60 min. Alle deltagere kan således deltage i tre ud af fire workshops. Tilmelding på selve kurset.

8.30-9.30:        1. runde

9.45-10.45:      2. runde

11.15-12.15:    3. runde

Workshop A: Anja Naja Raahauge og Anya Wihlborg Petersen, Svendborg Gymnasium: Didaktisk materiale om EU’s betydning for Spanien. Formålet er at fremme elevernes viden om betydningen af sprog og hvordan EU bidrager til lighed, demokrati og udvikling i Spanien. De lærer om Spaniens autonomier, landets opbygning og udvikling samt får indblik i hvordan EU-medlemskabet konkret bidrager til at skabe fx en bæredygtig by og hvorfor spanierne generelt anses som værende pro-europæiske.

Workshop B: Studieskolen: Tal spansk – få nye ideer til, hvordan du motiverer dine elever til at tale spansk i din undervisning.

Workshop C: Lærke Marie Ryge & Camilla Jürgensen, Odder Gymnasium: Kulturmødet som samtaletema. Workshop med fokus på kulturmødet mellem den danske og den spansksprogede kultur. Et bud på, hvordan vi som lærere kan vække elevernes nysgerrighed og motivere dem til refleksion og samtale på spansk ved hjælp af simple sproglige chunks.

Workshop D: Jakob Stenløkke, spansklærer på Falkonergården, Emu-redaktør for Spansk og formand for IT-lærerforeningen: Chatbots i sprogundervisning. Kort introduktion til teknologien bag chatbots med fokus på at forstå styrker og begrænsninger. Herefter hands on med at bruge chatbots konstruktivt til at øve dialog samt til at producere materialer og opgaver tilpasset et hold eller et tema. Vi slutter med en diskussion af, hvordan vi bedst retter afleveringer i en verden med skrive- og oversættelsesbots.

12:30-13:30    Frokost

13:30-15:00    Oplæg ved Katrine Helene Andersen, lektor, PH. D, Institut for Engelsk, Germansk og Romansk, KUA: Turisme i Spanien – en historisk gennemgang af charterturismens opblomstring under Francostyret. Oplægget kommer ind på de økonomiske konsekvenser samt turismens kulturelle betydning for landet. Desuden diskuteres masseturismens udvikling i Spanien de senere år, herunder særligt nydelsesturismens slagside som f.eks. Airbnb-overload og fulde folk i gaderne.

15:00-15.30    Evaluering og afslutning

Nyt fra forlagene
Forlagsrepræsentanter og fagbogsforfattere præsenterer deres nyeste udgivelser inden for spanske undervisningsmaterialer i løbet af kursusdagene.

Priser:

Hele kurset med overnatning i enkeltværelse: kr. 3700, - kr.

Hele kurset med overnatning i dobbeltværelse: kr. 3200, - kr.

Hele kurset uden overnatning: kr. 2800, - kr.

Kun torsdag uden overnatning 24. november: 2000, - kr.

Kun fredag uden overnatning 25. november: 1850, - kr.

Hvis man ikke er medlem af foreningen, lægges der 600, - kr. til ovenstående priser

Der er 150 enkeltværelser og 20 dobbeltværelser. Hvis man ønsker dobbeltværelse, skal begge anføre i tilmeldingen, hvem man ønsker at dele værelse med. Der er gratis parkering og mulighed for en svømmetur på Comwell Kolding

Tilmeldingsfrist 31. august 2023 på www.spansklærerforeningen.dk

Kontakt cursos@spansklærerforeningen.dk for spørgsmål ang. tilmelding, værelser, forplejning etc.